Zonnepanelen met uitzicht op de Dom

In de donkere dagen aan het eind van het jaar een terugblik op de komst van de zonnepanelen op ons dak thuis in juli 2014.

IMG_1982[1]

Altijd was er iets is anders in huis dat eerst moest gebeuren: houtwerk laten schilderen, dubbel glas of verrotte vloerbalken vervangen. En nu moet ons huis eigenlijk opnieuw geschilderd worden en de keuken vervangen. Maar ik zocht afgelopen zomer niet naar een goede schilder of goedkope keukenboer. Op internet plaatste ik virtueel zonnepanelen op ons dak met de zonnepanelensimulator van Eneco en die van Essent. Heel leuk om te zien wat zonnepanelen op je eigen dak op kunnen leveren. Ik vroeg her en der op internet vrijblijvende offertes aan van zonnepanelen en mijn kinderen werden gek van alle telefoontjes die dat opleverde op de vaste telefoonlijn. Het houtwerk en de keuken moeten maar even wachten: we gaan zelf stroom produceren!

Offertes

Het is op internet makkelijk om offertes voor zonnepanelen aan te vragen. Veel bedrijven brengen een offerte uit op basis van een luchtfoto, Google Earth of telefonisch overleg. Snel en modern, maar niet altijd goed. Eneco stelde op basis van een luchtfoto dat het minimumaantal van 6 panelen niet op ons dak paste en Essent wilde de zonnepanelen op ons platte dak tegen elkaar aanzetten (niet handig want dat staan de achterste in de schaduw van de voorste). Ik ging zelf met mijn dochter (10) het dak op om te meten en ondanks flink oppervlakte (ca. 50m2) bleek het niet heel simpel om bedenken hoe 6 panelen op het dak zouden moeten staan. Midden op het dak staan twee grote collectoren van onze zonneboiler (warm water uit zonne-energie). Elders op het dak nemen twee dakramen en een verrassend groot aantal pijpjes plek in. Tijd voor een vakman.

Samen met de buren

De buren wilde ook zonnepanelen. We concludeerden dat we er zelf geen studie van wilden maken en ook niet af durfden te gaan op internet-offertes. De buren wisten via-via een goede installateur en die was bereid langs te komen om te kijken. Veel bedrijven zijn daar geloof ik niet zo happig op. En dat begrijp ik wel, want er worden veel vrijblijvende offertes aangevraagd. Wat zou de succeskans van offertes voor zonnepanelen bij particulieren zijn? 10-20%? Natuur&Milieu vraagt bij de actie zon zoekt dak inmiddels €45 voor een offerte (je krijgt het terug als je panelen bestelt). Zontech uit Amersfoort kwam langs en bracht offerte uit voor 6 zonnepanelen met omvormer en complete installatie voor een vaste prijs. Toen ik hoorde dat de omvormer wifi heeft en je via een website de productie van je zonnepanelen real-time kan volgen, was ik verkocht.

Installatie

Het installeren van de panelen bleek een fluitje van een cent. In twee uur tijd lagen de zonnepanelen bij ons en de buren op het dak. Blijkt een kwestie van: frame opbouwen, zonnepanelen erop, betonnen balk als ballast en draden aansluiten. De omvormer (apparaat dat de gelijkstroom van de panelen omzet in 220 Volt wisselstroom die het net in kan) hing ook al op zolder aan de muur. Om 12:00 uur draaide de stroommeter bij de buren al terug.

Puzzelen in een oud huis

De aansluiting in ons huis was ingewikkelder. Meer dan 3 zonnepanelen moeten op een aparte elektrische groep. Anders kan de bedrading (theoretisch?) overbelast raken omdat er 16 Ampère via de stop kan komen en 7 Ampère uit de zonnepanelen. En op zo’n hoge stroom zijn de draden niet berekend. Dit zou overigens alleen een probleem opleveren als je veel (zware) apparaten op de groep aansluit die daadwerkelijk zoveel stroom gebruiken. In ons oude huis bleek het aanleggen van een nieuwe groep naar zolder niet zo simpel. Er lagen wel her en der wat lege mantelbuizen, maar waar gingen die ook al weer heen? Na een tijdje puzzelen en proberen was de juiste route zonder al teveel breekwerk gevonden. En werden we de trotse eigenaar van een extra groep in de stoppenkast. Een groep die geen stroom gebruikt, maar stroom levert. En ook bij ons draaide de stroommeter voor het eerst sinds 1967 terug.

De kick van de terugdraaiende meter

De grafiekjes moesten nog even wachten door wifi-problemen, maar de grootste kick had ik al: de terugdraaiende meter. Waarom het zo leuk is weet ik eigenlijk niet. Het is mooi om de draaischijf naar links te zien draaien en je voor te stellen hoe de stroom van de zonnepanelen via de nieuwe groep het netwerk ingaat. Na een week stond onze stroommeter lager dan voordat de zonnepanelen geïnstalleerd werden.

Zelfvoorzienend?

De zonnepanelen leidden tot mooie gesprekken over energie. Mijn dochter wilde de stroom opslaan en meteen helemaal zelfvoorzienend worden. Ik probeerde uit te leggen dat zonnepanelen vooral ’s zomers stroom produceren en we ook ’s winters stroom nodig hebben. Mijn dochter stelde voor accu’s nemen. Als gedachtenexperiment vroeg ik hoeveel accu’s we nodig zouden hebben als 8 accu’s genoeg zou zijn voor de stroom die we in 1 dag gebruiken en de zonnepanelen de helft van het jaar geen stroom zouden maken. Dat zou met 1440 accu’s toch wel een behoorlijke schuur vol worden.

Besmettelijk

Zonnepanelen zijn besmettelijk. Op de dag van de installatie vertelde een buurman verderop in de straat dat hij ook offertes voor zonnepanelen ging aanvragen en ze binnenkort ook wilde bestellen. Ik benieuwd hoeveel panelen er over een paar jaar in onze straat liggen.

3 thoughts on “Zonnepanelen met uitzicht op de Dom

  1. Leuk om te lezen!

    Als het salderen nog eens afgeschaft wordt zal het toch wel haalbaar worden een kleine accu te plaatsen, om meer van de opgewekte stroom zelf te verbruiken. Wellicht wil je dan daarmee je elektrische auto gaan voeden? Op naar meer duurzame energie!

  2. Drie winddelen kocht ik voor mijn electriciteitverbruik.
    Uiteindelijk is mijn verbruik flink teruggelopen.
    Vanwege de Nederlandse regelgeving moest ik twee winddelen verkopen.
    Mijn overproductie mag ik namelijk niet verkopen …..

    Of zonnepanelen daar boven op nu een goede keuze zijn?

    Wel zou ik graag helemaal willen stoppen met aardgas verbruik.
    Hoe mijn huis elektrisch te verwarmen weet ik nog niet.

    Vriendelijke groet,

Geef een reactie

