Windenergie een uitontwikkelde technologie? Hahaha!

Image

 

Er wordt de laatste tijd nogal eens beweerd dat windenergie een uitontwikkelde technologie zou zijn. Ik ben geen technicus, maar ben er vrij zeker van dat het klinkklare onzin is en een belediging voor heel veel ingenieurs. Ik heb natuurwetenschappen gestudeerd en als ik zie wat er gebeurt op het gebied van windenergie, dan begint het mij al snel te duizelen. Denk aan materiaalkunde (probeer maar eens een rotorblad van 80 meter lang te maken van hout zoals in de 17e en 18e eeuw…), aerodynamica (vergelijk een rotorblad van een windturbine maar eens met een vliegtuigvleugel), werktuigbouw (bedenk maar eens welke kracht er staat op de as van een windturbine met zulke lange bladen), besturingstechniek (zet u de windturbine even stil als de windkracht boven 10 Beaufort komt?), elektrotechniek en meteorologie (voorspelling van de windsnelheid is cruciaal en de afgelopen jaren sterk verbeterd).

Image

Ik waag me als niet-technicus daarom maar eens aan een blog over de technische ontwikkelingen in windenergie. En het leuke van internet is dat ik het vanzelf hoor als het niet klopt. Sterker nog, misschien kunnen we deze blog wel crowdsourcen:

Wie helpt om deze blog te schrijven over de technologische ontwikkelingen in windenergie? Suggesties van harte welkom hieronder. 

 

One thought on “Windenergie een uitontwikkelde technologie? Hahaha!

  1. Ik kan helaas niet bijdragen maar volg het onderwerp met grote interesse. Wat ik graag behandeld zie:
    – stopcontacten op zee
    – HVDC netwerken
    – kraamkamers van zeeleven rond de ankerpalen
    – vraag/aanbodafstemming
    – disruptive nieuwe manieren van Windoogsten (is een draaiende wiek het efficiëntst?)

    Maar ook
    – lokale/globale effecten van winnen heel veel windenergie (zag laatst een foto van een mistveld achter een turbinepark, wordt daar al onderzoek naar gedaan?)

Geef een reactie

